Films

Sun 20 Mar  – The Distant Charm of The Polish Spirit

PROMOCJA: 
Kup bilety na oba filmy pokazywane w czasie Polish Day i zapłać £7.50 (£6.00)
Buy tickets for ANY two movies shown as part of „The Distant Charm of The Polish Spirit” Day and pay £7.50 (£6.00)

NOTE: Both movies will be screened in Exeter Phoenix, Black Box room, which has only 40 seats. Buy tickets in advance to avoid disappointment. 

How I Unleashed World War II (Jak rozpętałem II wojnę światową)

Part 1 (Część 1)

Sun 20 Mar, 2pm, £4.50 (£3.50)

Poland 1969 80 mins.  Dirs. Tadeusz Chmielewski.  With Marian Kociniak, Wirgiliusz Gryń

The hilarious adventures of hapless Private Franek Dolas begin in September 1939 when Germany is about to invade Poland. While on his way to the military station from where he is meant to defend his homeland, Dolas misses his train stop and finds himself in Germany. When he nervously takes a pot shot at a German soldier, a whole cannonade erupts. Dolas is convinced he has started the war. His desperate attempts to get back home must be seen to be believed!
HOW I UNLEASHED WWII, Part 1 is the first of a three-part series featuring Private Dolas that continue to be one of the most popular comedies in Poland.

*   *   *
No cóż, tego filmu chyba żadnemu Polakowi przedstawiać nie trzeba ;)

 
 

Sweet Rush (Tatarak)

Sun 20 Mar, 5pm and 7.15pm, £4.50 (£3.50)

Poland 2009 83 mins.  Dirs. Andrzej Wajda.  With Krystyna Janda, Paweł Szajda, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Julia Pietrucha, Jan Englert

A middle-aged woman Marta (Krystyna Janda), wife of a small town doctor, is unaware of her terminal illness. When one day she meets a much younger man Boguś (Paweł Szajda), she is fascinated by his youth and simplicity. Their innocent “dates” at the shores of the river, marked by mutual fascination, are dogged by fate. But this is just one layer of this multi-dimensional tale. ‘Sweet Rush’ is also a film on making a film and Andrzej Wajda intertwines the story with real-life monologues of Krystyna Janda dealing with the premature death of her husband, the acclaimed cinematographer Edward Kłosiński. A subtle and touching story of impossible love is also the director’s personal account of things eternal: love coming too late and death coming always too early.

*   *    *

Marta (Krystyna Janda), kulturalna kobieta w średnim wieku, żona doktora (Jan Englert) z małego miasteczka, nie zdaje sobie sprawy ze swojej śmiertelnej choroby. Pewnego dnia poznaje dojrzewającego mężczyznę, który oczarowuje ją swoją młodością i prostotą, sprawi, że przypomni sobie, czym jest miłość, a nawet fizyczna fascynacja. Te spotkania wywołają w niej uczucia i reakcje, jakich sama się nie spodziewała.
To dopiero pierwsza warstwa tej wielowymiarowej historii.

Realizacja filmu, który Wajda początkowo planował jako klasyczny dramat, została przerwana śmiercią faktycznego męża Jandy. Wajda mógł albo zawiesić cały projekt albo zrobić film dodając do niego rzeczywiste wydarzenia. Wybrał to drugie i dzięki temu powstała wzruszająca historia, a zarazem osobista wypowiedź reżysera o odwiecznych tematach: miłości, która przychodzi za późno, i śmierci, która zawsze przychodzi za wcześnie.